piątek, 31 maja 2013

RPG- światy

Dzisiaj wracamy do starego, dobrego RPG i tworzenia scenariuszy rozgrywek.

Ogólnie rozróżniam trzy typy mistrzowania, jeżeli chodzi o przygotowanie sesji.
1) Prowadzimy jedną spójną linię fabularną, postępującą jak wszystkie filmy itp. Mamy możliwości podejścia od różnych stron do problemu i napotykamy się na misje poboczne.
System ten jest bardzo wygodny i przyjemny w rozgrywce. Dobrze ułożona fabuła pozwala bawić się przez wiele godzin sesji. Taki rozdaj rozgrywki polecam dla mistrzów i graczy, którzy już trochę grali.

2) "Wieża"- tak nazywam system opierający się na- robimy co mistrz każe. Często rozgrywa się taki scenariusz we wspomnianej wcześniej wieży. Na górze oczekuje nas boss, a my wspinamy się pokonując coraz silniejszych przeciwników, by w końcu go ubić. Grywałem w tak prowadzone, bardzo dobre sesje. Pełne zagadek logicznych i przeciwników. Jednak generalizując, takie rozgrywki są najnudniejsze i wymagają najmniej polotu, zarówno od gracza jak i mistrza. Taka rozgrywka, przypomina żywcem większość komputerowych gier RPG, gdzie przemy do przodu.

3) Świat otwarty. Taka rozgrywka nie jest dla wszystkich. Część graczy po prostu nie potrafi się odnaleźć w takiej rozgrywce.
W tym rodzaju prowadzenia- układamy świat i wprowadzamy do niego zmiany, pozwalając graczom podejmować wszystkie decyzje. Warto dodać jakiś autorytet, za którym będą podążać lub będą mu się podporządkowywać. Żeby to jednak miało sens, gracze sami powinni taką postać wybrać. Rozgrywka nie posiada prostej linii fabularnej, a to gracze wyznaczają sobie cele do osiągnięcia. Oczywiście pojawia się wiele misji narzucanych, jednak wpływają one tylko na niewielkie otoczenie. Raz na kilka sesji warto wprowadzić jakąś zmianę w świecie- wojnę, plagę, zmianę równowagi sił itp. Będzie to urozmaicać rozgrywkę.


4 komentarze:

  1. Hejka. Ogólnie powiem Ci, że ciekawie przedstawiłeś ten podział. Ja osobiście jako MG starałem się stosować ten 3 wariant - świat otwarty. Daje on moim zdaniem najciekawsze efekty w rozgrywce o ile gracze będą się wczuwać w postacie swoje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też stosuję najczęściej świat otwarty, choć niektóre rozgrywki fajnie pocisnąć w sposób tradycyjny. :)

      Usuń
  2. Widzę że Ci się nudzi tak w ogóle :) To zajrzyj tutaj http://www.fantasycomaps.pun.pl/forums.php kiedyś za czołem taki projekcik na sesję i upadł w zarodku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Można z czasem ruszyć coś podobnego od nowa i może się zakręci

    OdpowiedzUsuń